snijbiet-mosterdblad-rucola

Tips en trucs

Wie eenmaal begonnen is met het toevoegen van groene smoothies aan zijn of haar gebruikelijke eetpatroon, zal weldra de verslavende werking ondervinden: met de smaak zijn alle mogelijke variaties mogelijk om de smoothies werkelijk heerlijk te maken, en het effect van een gevoel van een kalme en toch sprankelende vitaliteit gedurende de dag is een gevoel dat wijzelf niet graag meer zouden missen.

De combinatie van bladgroen met fruit (en water of sap) maakt dat we niet alleen voldoende energie hebben om te functioneren, maar ook voldoende bouwstoffen binnenkrijgen voor de vernieuwing van ons lichaam. En - anders dan bij sappen - we krijgen ook de vezels binnen voor de broodnodige reiniging! Het bijzondere is bovendien dat de combinatie (bladgroen ofwel loof plus fruit) maakt dat de vruchtensuikers 'langzame' suikers worden, wat van belang is voor een constante bloedsuikerspiegel en waarmee hongeraanvallen vanwege bloedsuikerdips tot het verleden gaan behoren.  

We zijn Victoria Boutenko dank verschuldigd en bevelen van harte twee van van haar boeken aan die in het Nederlands zijn verschenen - Groen voor het Leven en Groene Smoothie Revolutie

We geven hier enkele hoofdlijnen weer, als onze ode aan de groene smoothie, maar raden je aan om de boeken vooral in hun totaliteit te lezen. Naar onze mening verstaat Victoria de kunst om de juiste vragen te stellen. De antwoorden zijn dan verrassend simpel en logisch, en onze benadering van voeding wellicht nooit meer dezelfde.

Allereerst ontdekte ze dat de gemiddelde westerse mens tegenwoordig veel te weinig bladgroen eet, terwijl dit juist alle vitaminen, mineralen, sporenelementen, hoogwaardige eiwitten, enzymen, vezels en antioxidanten bevat  die ons lichaam nodig heeft om gezond te blijven en zichzelf constant te vernieuwen – met eersteklas ‘bouwmaterialen’.
Deze ontdekking is op zich niet opzienbarend: we kennen vast allemaal de aanbevelingen van het Voedingsbureau over onze dagelijks benodigde portie groente en fruit; toch komt ditzelfde bureau met cijfers die laten zien dat - ook al weten we eigenlijk wel beter - het blijkbaar moeilijk is om die hoeveelheid ook daadwerkelijk te eten.

Bladgroen is van groot belang voor een goede gezondheid en vitaliteit omdat het de volgende componenten bevat:
. voldoende vitaminen, mineralen, sporenelementen, hoogwaardige eiwitten, enzymen, vezels en antioxidanten
. voldoende vezels voor de reiniging
en omdat het bijdraagt aan:
. voldoende zuurstof in ons systeem (chlorofyl)
. een goede zuur-basebalans.

Victoria zet uiteen waarom de meeste mensen niet echt dol zijn op bladgroen:
Twee belangrijke factoren voor een goede spijsvertering zijn: goed kauwen en voldoende krachtig maagzuur. Met ons huidige levensritme is 'goed kauwen' een kwestie van tijd en aandacht (nog afgezien van de stevigheid van ons gebit), en wordt vaak beschouwd als een luxe die we ons niet kunnen permitteren. Bovendien is de kracht van ons maagzuur veelal onvoldoende, als 7de generatie na de industriële revolutie en de invoering van voorbewerkt eten.
De vraag blijft dus - ook als we gezond eten - in hoeverre ons lichaam in staat is de voedingsstoffen daadwerkelijk op te nemen.

De oplossing:
. Door bladgroen te blenden in een hogesnelheidsblender, worden de celwanden opengebroken en zijn de essentiële voedingsstoffen gemakkelijk beschikbaar voor het lichaam.
. Door bladgroen te combineren met fruit worden de fruitsuikers veranderd in trage suikers, voor een stabiel energieniveau en stabiele bloedsuiker.
. Bij het blenden van bladgroen met fruit blijven de vezels in de drank aanwezig, die van belang zijn voor de reiniging van het lichaam.

Ons lichaam heeft zowel voeding (energie, bouwstoffen) als reiniging nodig. Met een of meer glazen groene smoothie per dag wordt in deze behoeften voorzien.

Gewenning aan eetbare wilde planten

Wij vinden het een feest om eetbaar groen zomaar wild te plukken. Als je je erin gaat verdiepen biedt de natuur een gevarieerd eetbaar aanbod, vers, levenskrachtig, in de duurzaamste verpakking aller tijden: de plant zelf. En hoe meer je je erin verdiept, hoe leuker en gevarieerder het wordt! Dieren in de vrije natuur voeden zich met soms wel 400 verschillende gewasvarianten, hetgeen waarschijnlijk aan hun vitaliteit en gezondheid bijdraagt.

  • Let op dat je alleen op 'schone' plaatsen plukt, waar niet constant auto's rijden, waar niet (en niet vlakbij en meegewaaid met de wind) allerlei chemicaliën zijn gespoten.
  • Pluk niets waarvan je niet zeker weet dat het eetbaar is. En pluk niets van planten die op de rode lijst, oftewel de lijst van met uitsterven bedreigde soorten staan.
  • Een handjevol eetbaar wild groen bevat vaak tot wel 10 (of meer) keer aan voedingsstoffen dan een complete krop sla of andijvie. Dat betekent dat je met relatief weinig je lichaam in veel behoeften voorziet - zeker als je beschikt over een hogesnelheidsblender, die het groen/de voedingsstoffen gemakkelijk opneembaar maakt voor het lichaam.
  • Bouw de dosis eetbare wilde planten geleidelijk op en geef je lichaam de gelegenheid aan vitaal voedsel te wennen. Dan zullen de (natuurlijke) ontgiftingsmechanismen van het lichaam ook wat geleidelijker hun werk hervatten. 

 

Is een investering in een hogesnelheidsblender het bedrag waard?

Er hangt een prijskaartje aan de professionele hogesnelheidsblenders op onze site. Het bedrag is minder hoog dan bij de van oudsher bekende blenders (Vitamix, Blendtec), terwijl de prestaties al wel geavanceerder zijn. Hieronder een aantal steekwoorden om het perspectief (wat is het duur) wellicht wat bij te stellen:

  • eenmaal investeren en vanaf dag 1 optimaal blendresultaat (smaak, consistentie, beschikbaar maken van voedingsstoffen) en dat voor gegarandeerd jarenlang.
  • een grotere diversiteit van natuurlijke voeding kunnen eten, met lagere kosten voor je inkopen (denk aan de prijs van biologische babyvoeding, kindervoeding)
  • zelf je groene poeders maken
  • besparen op voedingssupplementen (door eetbare wilde planten aan je smoothies toe te voegen)
  • je verdiepen in eetbare wilde planten, ze zelf verzamelen, vers blenden of evt drogen voor de winterperiode waarin er weinig tot geen eetbaar wild groen meer te vinden is, is goed voor je hersenen, je lichaam (beweging in de buitenlucht bij het verzamelen en voeding) en hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk voor de biodiversiteit - omdat de kans groot is dat je op termijn in vensterbank, op balkon of in je tuin, zelf van alles zult willen gaan kweken.
  • het is een investering die je waarschijnlijk op termijn onafhankelijker zal maken van voedings- en gezondheidsindustrie.
  • we hebben veel tests uitgevoerd in de hoop goedkopere blenders te vinden, die dezelfde resultaten zouden behalen. Helaas zonder positief resultaat. Ook de middenmoot prijsklasse blenders (179-279) bleken de celwanden niet open te breken, ze verslikten zich in taai bladgroen, of ze leverden door de vorm of samenstelling van de messen een resultaat dat altijd naar hetzelfde smaakte - een te vlakke smaak dus, of de eerste week ging het wel, maar na drie weken kwam toch echt de zwarte rook eruit...  Kortom: moet je nog even sparen, doe dat dan, en investeer dan in eerste instantie in een blender onder de 100 euro. Een investering in de middenklasse (179-279) van het huidige blenderaanbod is naar ons idee duurkoop en zeker niet duurzaam.
  •  

Is een hogesnelheidsblender echt beter dan een reguliere huishoudblender?

  • Een huishoudblender leent zich uitstekend voor vruchtensmoothies, sorbets, etc. Ook als je vooral (groene) poeders als (extra) ingrediënt gebruikt, kun je met een 'gewone' huishoudblender uitstekend toe.
  • Wil je meer groen, vitaal voedsel aan je eetpatroon toevoegen, en al helemaal als je daarmee aan eetbare wilde planten denkt, die taaier zijn dan het groen dat je teelt of in de winkel koopt, dan maakt de huishoudblender de ingrediënten niet fijn genoeg: de celwanden worden niet opengebroken.
    De meeste mensen hebben onvoldoende krachtig maagzuur om dat openbreken zelf te doen, oftewel je geeft je lichaam dan een grotere portie van iets (ook al is het redelijk smeuïg) waar het eigenlijk maar moeilijk iets mee kan.
    Je kunt dit ondervangen door langer te blenden. De meeste huishoudblenders hebben een maximale blendduur van 1 minuut - daarna moet je het apparaat uitzetten en laten afkoelen. Je kunt in verschillende fasen van een minuut blenden. 
    Je kunt het ook ondervangen door de taaie groene ingrediënten eerst in te vriezen, dan gaat het blenden met een gewone blender wat gemakkelijker.

Waar moet ik in ieder geval op letten bij de aanschaf een een hogesnelheidsblender?

  • rotatiesnelheid minimaal 30.000 rotaties per minuut - zorgt ervoor dat de celwanden van levende groene voeding worden opengebroken, voor optimale opname van voedingsstoffen
  • de messen: onze blenders hebben ZES edelstaalmessen, vier daarvan golfsnede messen. Met deze messenset wordt de blendduur drastisch bekort, en het resultaat merkbaar smeuïger qua consistentie, en verfijnder qua smaak. Helaas is de smaak van het blendresultaat van veel blenders vlak, waardoor de bereide gerechten je smaakpupillen op den duur niet meer verrassen.
  • de koppeling: onderin de blenderkan zit de koppeling van de messen naar het motorblok. Wil je een blender die lang meegaat, kijk dan naar de kwaliteit (hardstaal) en stevigheid van deze koppeling.
  • de blenderkan: helaas is het met het krachtenspel van deze blenders niet meer veilig om met glazen kannen te werken. (explosiegevaar van het glas, als je per ongeluk een lepeltje in de draaiende blender zou laten vallen).
    Gebruik de blenderkan dan ook alleen om in te blenden en niet als bewaarplaats: giet de geblenderde inhoud over in een glazen kan of weckfles. Spoel de blenderkan meteen om, in veel gevallen (tenzij je met vettige substanties hebt gewerkt) is afspoelen zonder afwasmiddel dan zelfs voldoende.
    Heb je iets gemaakt met bijv knoflook, dan kun je de blenderkan reinigen met een vochtige doek met wat baking soda (zuiveringszout, bijv Arm&Hammer - verkrijgbaar bij de meeste Aziatische toko's en Jumbo) ieder achtergebleven geurtje verdwijnt! De blenderkan wel met schoon water naspoelen. Zet blenderkannen (ongeacht het merk) na het afdrogen altijd op de kop (ondersteboven) weg.
    Het formaat van de blenderkan kan ook van belang zijn: zeker als je een gezin hebt, en niet aldoor nieuwe porties wilt maken, is een 2-liter kan een handzaam formaat.
  • Garantie. Een belangrijke afweging in de prijs/kwaliteit verhouding is de garantieduur, per slot van rekening wil je lang en onbezorgd plezier hebben van je investering.